keskiviikko 27. toukokuuta 2015

Vaatimus Kastun koulun rehtorille


Turkulainen: Kastun koulutalo jää tyhjilleen ensi viikolla

”Punaisen tiilitalon pihaan alkaa valua oppilaita välitunnille – aivan kuten menneinä vuosina. Mutta ensi perjantaina näitä lasiovia temmotaan auki viimeistä kertaa.

– Meillä on normaalia koulutyötä vielä alkuviikko, torstaina ja perjantaina vietetään teemapäiviä. Sen jälkeen alkaa talon tyhjentäminen, rehtori Marianne Ulfstedt kertoo.

Koulutalolle ei jätetä hyvästejä vielä tänä keväänä, vaan oppilaat kokoontuvat tutulle pihalle syyslukukauden alkaessa. Sitten koko koulun väki siirtyy juhlallisesti kulkueena Tommilankadulle, josta tulee Raunistulan koulun Kastun yksikön päätoimipaikka. Koulun vanhempainyhdistys aikoo pitää koululla vielä elokuussa huutokaupan, jossa myydään Kastun irtaimistoa.”

Vaatimus Kastun koulun rehtorille:

Arvoisa Kastun koulun rehtori,

Vaadin, että kaikki juhlallisuudet koskien Kastun koulua peruutetaan. Ei ole mitään syytä juhlia laitosta, jossa minut tuhottiin.

Olen entinen Kastun yläasteen oppilas. Vuodet 1990-1992 Kastun koulussa olivat minulle silkkaa väkivaltahelvettiä. Jouduin systemaattisen ja julman koulukiusaamisen uhriksi. Mielenterveyteni tuhoutui, minut lähetettiin psykiatriseen hoitoon, ja sillä tiellä olen yhä, 23 vuotta peruskouluhelvettini päättymisen jälkeen.

Kastun koulun henkilökunta ei paljoa piitannut kärsimyksistäni. Jotain yritettiin tehdä, mutta enimmäkseen henkilökunta vain vähätteli tilannetta. Henkilökunta oli enemmän kiinnostunut kiusaajien oikeuksista kuin minun hyvinvoinnistani. Sain kuulla typeriä selityksiä, vähättelyä ja lopuksi minusta tehtiin syyllinen koko tilanteeseen. Minulle sanottiin suoraan, että minä olin häiriintynyt nuori. Minut oikeusmurhattiin toistuvasti. Kastun koulu ja viranomaiset rikkoivat törkeästi Suomen lakien ja YK:n sopimusten minulle takaamia oikeuksia.

Minä en ollut ainoa kiusattu silloin, enkä usko että jäin viimeiseksi. Voin vain kauhulla arvailla, kuinka monta elämää Kastun koulu pirstoi.

Osoittakaa kunnioitusta kouluväkivallan uhreja kohtaan ja peruuttakaa juhlallisuudet.

Lisäksi vaadin julkista kirjallista anteeksipyyntöä Kastun koulun vuosien 1990-1992 henkilökunnalta. Anteeksipyyntövelvollisia ovat mm. rehtori, opettajat, oppilaanohjaaja, kuraattori, terveydenhoitaja, lääkäri, koulupoliisi ym. Mikäli joku henkilöistä on kuollut tai toimintakyvytön, anteeksipyynnön esittää hänen seuraajansa. Anteeksipyyntö tulee julkaista Turussa ilmestyvässä paikallislehdessä.

Olen Nynny Nyhverö, Kiusatun vastaisku -blogin kirjoittaja, koulukiusattu, 39-vuotias vaikeista mielenterveysongelmista kärsivä työkyvyttömyyseläkeläinen.
http://kiusatunvastaisku.blogspot.fi/2010/06/jotain-on-mennyt-pahasti-vikaan.html

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kouluaika oli yhtä h#lvettiä. T:koulussa viimeksi joulukuussa 2012.

Nynny Nyhverö kirjoitti...

Täällä voi sanoa asiat niinkuin ne ovat. Helvettiä ei tarvitse sensuroida.

Anonyymi kirjoitti...

Selvä.

Anonyymi kirjoitti...

Kastun koulu tuhosi myös minun elämäni. Olin koulukiusattu monen luokan toimesta vuosina 07-10. Enkä edes tiedä miksi. En ollut mitenkään ujo tai erikoinen vaan tavallisen näköinen pieni seiskaluokkalainen, kun minua alettiin kiusaamaan. Noista ajoista minulle jäi pysyvät arvet jotka eivät ikinä parane. Opettajat, rehtori ja terveydenhoitaja vain vastasivat olankohautuksilla kun kerroin, että minua kiusataan. En saanut apua kouluta joten poissaoloni kasvoivat räjähdysmäisesti ja MINUA rankaistiin jälki-istunnoilla. Tätä on erittäin vaikea kirjoittaa, koska muistot yläasteelta tulevat taas mieleeni...
Kiusaaminen vaikuttaa vielä tänä päivänäkin masennuksena ja ahdistuskohtauksina.

Anonyymi kirjoitti...

Voimia, olin itsekin KOULUVÄKIVALLAN uhrina vuosina 07-12.