keskiviikko 4. elokuuta 2010

Kiusaaminen on koulun rakenteellinen ongelma

Ihmettelin blogitekstissäni yhteiskunnan kyvyttömyyttä lopettaa koulukiusaamista. Tekstiin tullut kommentti antaa siihen vastauksen.

Mielestäni koulukiusaaminen on koulun rakenteellinen ongelma, vähän samalla tavalla kuin korruptio on valtion rakenteellinen ongelma. Eli: aina kun meillä on valtio, on korruptiota. Ja aina kun meillä on koulu, on koulukiusaamista.

Tehdään ajatuskoe: poimitaan 25 aikuista siten, että ainoat poimintakriteerit ovat:

* syntymävuosi, vaikkapa 1980

* asuinalue (pikkukunta tai kaupunginosa)

Sitten sullotaan nämä ihmiset vuodeksi laitokseen, jossa heillä teetetään 6 tuntia päivässä (aina 45 minuuttia ja sitten vartin tauko aidatulla virikkeettömällä alueella) jotain kirjallisia tehtäviä tai luentojen kuuntelua.

Korostan, että ryhmän poiminta tapahtuu vain asuinalueen ja syntymävuoden perusteella. Jos ryhmään kuuluu vaikkapa sarjamurhaaja tai sata pahoinpitelytuomiota saanut heppu, niin sekaan vaan.

Kysymys: kuinka moni aikuinen kestäisi moisessa laitoksessa pari viikkoa? Entä vuoden? Entä 12 vuotta?

Väitän, että aika harva. Miksi sellaiseen laitokseen sitten laitetaan lapsia?

En puolustele tässä koulukiusaajia (pikemminkin päinvastoin), vaan olen sitä mieltä, että laitokseen sullottu ihmislauma on täysin epäluonnollinen ympäristö ihmiselle, ja olisi ihme, jos siellä ei tapahtuisi kiusaamista.

(kirjoittanut Vesa Linja-aho 30.7.2010)

Ohjeita kiusatulle -sivun ensimmäinen ohje ei enää kuulostakaan ihan hölmöltä ?

OIKEUTTA KOULUKIUSATUILLE !

Ei kommentteja: