maanantai 7. lokakuuta 2013

Tutkimus koulukiusattuja puolustavista oppilaista


Syksyinen aurinko lämmittää aikuisen kasvoja. On lokakuu. Lasten iloinen nauru kaikuu koulun pihalla. Aikuinen kysyy: ”Mitä teet kun näet kiusaamista ?” Lapsi vastaa: ”Puolustan kiusattua !” Lapsi päästää suustaan tyhjää sanahelinää, sitä samaa sanahelinää, mitä aikuinen lapselle opetti. Aikuiselle tulee hyvä mieli. Meidän koulussa puolustetaan heikkoja. Kaikki on hyvin. Aikuinen katsoo koulun pihalla leikkiviä lapsia. Tytöt kikattavat poikajoukon raahatessa pikku Matti-Ericiä kohti vessan ovea. Pojat on poikia, hymähtää aikuinen mielessään ja katsoo kuinka ruskan värittämät lehdet putoavat puista. Kyllä elämä on ihanaa.

Turkulainen: Miksi koulukiusatun puolustaminen on niin vaikeaa ?

MTV3: Väitös: Pidetty oppilas uskaltaa puuttua kiusaamiseen

Kiusattua puolustamaan ryhtyy Virpi Pöyhösen tutkimuksen mukaan oppilas, joka pystyy ymmärtämään toisen tunteita ja luottaa omiin kykyihinsä. Tämä ei kuitenkaan vielä riitä, vaan oppilaan on itse oltava hyvässä asemassa luokkaryhmässä.

Turun yliopiston tiedote: Kiusatun oppilaan puolustamiseen vaikuttavat sekä yksilön että ryhmän ominaisuudet

Väitöskirja: Defending behavior in bullying situations

Koulukiusaamiseen puuttumisen ongelmista

Siellä määräävät ne luokan suosituimmat oppilaat. Jotka ovat yleensä kiusaajia.

Tutkimus todistaa oikeaksi minun ja monen muun tekemät havainnot. Vain hierarkian huipulla olevat oppilaat voivat puolustaa kouluväkivallan uhria. Puolustamaan kykeneviä on vähän, puolustamaan ryhtyviä paljon vähemmän.

Kouluväkivallan vastainen kampanjointi perustuu yhä pitkälti lasten empatiakykyyn vetoavaan asennekasvatukseen. Puolusta koulukiusattua ! Puolustusvaatimus syyllistää turhaan suurta osaa lapsista. Useimmilla lapsilla on empatiakykyä ja halua puolustaa, mutta ei käytännön mahdollisuutta toimia omantuntonsa mukaan. Samat vaatimukset koskivat myös minua kouluaikoinani. Kilttinä lapsena tunsin voimakasta syyllisyyttä ja häpeää, kun en pystynyt vastaamaan aikuisten vaatimuksiin ja menemään väliin kun näin väkivaltaa.

Jos puolustusvaatimuksen sisältävää kampanjointia halutaan jatkaa, pitää kampanjat kohdistaa hierarkian huipulla oleviin oppilaisiin. Aikuisten käsitys vaan voi olla täysin päinvastainen siitä, kuka lapsista on pidetty ja kuka inhottu. Opettajat ihan oikeasti luulivat, että minä olin yksi koulun pidetyimmistä oppilaista !

Koen Puolusta koulukiusattua -vaatimukset lähinnä edesvastuuttomiksi. Jos keskiverto-oppilas on niin naiivi, että lähtee hölmöjen aikuisten yllyttämänä puolustamaan uhria, todennäköisesti hän itse joutuu pian kouluväkivallan uhriksi.

Varoituksen sana kaikille kouluväkivaltaa vastaan kampanjoiville: Hyvä tarkoitus voi tuottaa täysin päinvastaisen lopputuloksen.

Mandi osallistui myös Mannerheimin lastensuojeluliiton ja opetushallituksen yhteistyönä toteutettuun koulukiusaamisen vähentämiskampanjaan. Kampanjan osana televisiossa esitettiin levyn Miks kaikki kiusaa -kappaleelle tehtyä musiikkivideota. Kampanjan johdosta Mandi itse joutui koulukiusatuksi.

Ei kommentteja: